Špičkové švajčiarske hodinky sú pre každého muža neodolateľné

Prečo sú muži posadnutí hodinkami?

Niekomu postačia iba jedny hodinky, pretože cena väčšiny kvalitných hodiniek je dosť vysoká. Aj napriek tomu časopisy sú dnes plné reklamy na hodinky, ktoré neuvádza do chodu mechanický strojček, ale elektrické baterky. Ich výroba má neustále rastúcu tendenciu.

Obyčajné lacné hodinky, relatívne neznámeho výrobcu, nedávno zaznamenali predaj miliónov kusov v Amerike a je nastavený tak, aby sa tento trend rozšíril aj do štátov ostatných kontinentov. Tento úspech nemá nič spoločné s dizajnom hodiniek, alebo marketingovou kampaňou, ale skutočnosť, že v súčasnej dobe hodinky prezentuje prezident USA. Typ hodiniek Jorg Gray 6500 chronometer, bol pôvodne navrhnutý pre členov americkej tajnej služby. Barack Obama ich dostal ako darček k narodeninám od člena svojho bezpečnostného tímu.

Tento model za 260 libier, sprevádzal Obamu na jeho vymenovaní v Denveri, pri jeho víťaznej reči v Chicagu, v deň inaugurácie, aj na summite G20 v Londýne. Komerčný úspech bol zaručený. Vlastniť jedny z týchto hodiniek, vás stavia do pozície člena rovnakého klubu, do akého patrí najmocnejší muž sveta.

Vlastniť skvelé hodinky je trend

V súčasnej dobe predstavujú hodinky veľký biznis. Svedčí o tom aj fakt, že v posledných piatich rokoch toto odvetvie zaznamenalo neobyčajný rast. Len vývoz hodiniek vyrobených vo Švajčiarsku zaznamenal nárast z 2,5 miliárd libier v r. 1986 na 10 miliárd. To všetko aj napriek tomu, že primárnu funkciu hodiniek – ukazovať čas – poskytoval už, z pohľadu dnešnej zastaraný, vynález mobilného telefónu a BlackBerry. V čom teda spočíva neustála popularita a obľúbenosť hodiniek? Prečo hlavy štátu ešte stále obdarúvajú svojich hostiteľov hodinkami pri príležitosti štátnj návštevy? Napr. S. Berlusconi takto obdaroval T. Blaira niekoľkokrát. Prečo Bernie Madoff vlastní 17 kusov hodiniek značky Rolex a sedem kusov zn. Cartier? Prečo najčastejšími predmetmi, ktoré ukradli bohatým futbalistom v Cheshire, boli hodinky a nie športové automobily? Prečo sú stránky pánskych časopisov ako Esquire a GQ, alebo publikácií, ako je Spectator a New Yorker, plné lesklých reklám predstavujúcich celebrity s hodinkami, ktoré stoja tisíce libier?

Mimoriadne trendy hodinky

Hodinky ako znak dospelosti

Nie je to tak dávno, keď otcovia obdarúvali svojich synov pri príležitosti dosiahnutia dospelosti pozlátenými hodinkami. Pravdepodobne však nikoho nenapadlo, aby to zopakoval pri ďalších významných dátumoch, ako napr. dosiahnutie veku 30 či 40 rokov, aby rozšíril zbierku svojho potomka o ďalšie kusy. Jednoducho hodinky boli výlučne praktický predmet, ktorý bol nevyhnutný pre denodenný život. Preto pokiaľ plnil svoju funkciu, ľudia nemali potrebu kupovať ďalšie kusy. Skôr prevládala tendencia opravovať tie, ktoré už mali. Ani majitelia kvalitných drahých hodiniek si nezvykli robiť z nich zbierky.

Skutočnosť, že muži stále kupujú a ochraňujú kvalitné hodinky, vytvára výborné podmienky pre rozvoj hodinárskeho priemyslu. Začiatok tohto trendu sa datuje od r. 1970. Vynález kremenných hodiniek v roku 1967 (v analógovej alebo digitálnej forme), bol považovaný za veľký technologický úspech. Ubehol veľmi krátky čas a predstavoval pre klasické hodinky vážnu konkurenciu. Skutočnosť, že lacné Casio s blikajúcim LED zobrazujúcim čas je to, po čom túžil každý mladý človek. Žiaľ ekonomická depresia, ktorá postihla svetovú ekonomiku začiatkom sedemdesiatych rokov 20. storočia, zasiahla aj hodinársky priemysel. Tento nepriaznivý stav trval takmer až do polovice osemdesiatych rokov. To prinútilo vynaliezavých ľudí v hodinárskom priemysle prehodnotiť štýl práce. Stavili na filozofiu dizajnu a marketingového programu. Toto rozhodnutie sa ukázalo ako veľmi správne, pretože zachránilo hodinárske firmy pred hroziacim úpadkom.

Viacero funkcií na jednom mieste

Títo priekopníci hodinárskeho priemyslu rozhodli, že hodinky by nemali byť len meračmi času, ale mali by plniť oveľa viac funkcií. Výsledkom boli mini-majstrovské diela, ktoré reprezentovali špičkové remeslá, najnovšie technológie a inovácie pri zachovaní prvkov tradície. Tak sa hodinky stali súčasťou klubu výrobkou svetových značiek iných priemyselných odvetví, ako napríklad športové vozidlo Ferrari, alebo pánsky oblek Savile Row. Niektorí zašli dokonca tak ďaleko, že nové hodinky si dovolili porovnávať s kozmickými loďami z NASA.

Úspešne sa rozvíjajúci a napredujúci hodinársky priemysel vytvoril veľmi dobré podmienky pre rozvoj ďalších inovácií v oblasti technológií i dizajnu. Tak sa mohli na trhu objaviť napríklad hodinky určené na spoločenské udalosti, ktoré boli vyrobené z drahých kovov a svojim dizajnom mohli nahrádzať šperky, hodinky určené na rôzne druhy športov, alebo hodinky so špecifickými vlastosťami na rôzne pracovné činnosti. Toto využívali výrobcovia hodiniek na svoju reklamu. Napr.Tag Heuer podpísal zmluvu s Formulou 1 tímu McLaren. Zrazu boli jeho hodinky spájané s jedným z najpopulárnejších športov na svete, čo spôsobilo, že záujem o tieto hodinky medzi mužmi značne vzrástol.

Hodinky a nové technológie

Nové technológie však napredovali nielen v hodinárskom priemysle. To spôsobilo, že informácie o čase môžeme získať z displejov rozhlasových a televíznych prijímačov, počítačových monitorov, mobilných telefónov, ba dokonca aj z displejov elektrických rúr na pečenie. U mnohých ľudí preto vznikli obavy, že tieto výrobky budú stále väčšou konkurenciou pre hodinky, čo by pre hodinársky priemysel znamenalo priam katastrofu. Tieto obavy sa však jednoducho nepotvrdili.Hodinky sú totiž jednou z mála vecí, ktoré človek môže nosiť so sebou bez akéhokoľvek obmedzenia. Ich kvalita a vzhľad sú signálom pre okolie, že majiteľ je členom určitého klubu – či už je to Audemars Piguet, alebo Swatch. To umožňuje vlastníkovi hodiniek dopriať si trocha extravagancie bez rizika, že sa vystaví kritike. Hodinky sú prijateľné ako mužská bižutéria: náramky a prstene môžu byť nevhodné, zlaté,či iné kovové reťaze smiešne, nehovoriac o náušniciach. Napríklad hodinky Rolex alebo Jaeger LeCoultre, sú však pre každého muža absolútne prijateľné. Vôbec pritom nezáleží, či sú vyrobené zo zlata, platiny, alebo nerezovej ocele. Antoine Pin, generálny riaditeľ spoločnosti LVMH UK, považuje pánske hodinky za jednu z mála súčastí pánskeho odievania, ktorou môže muž charakterizovať svoju osobnosť. Pánske oblečenie poskytuje na to pomerne málo možností, pretože pánsky šatník tvoria zväčša obleky, košele, pulóvre, prípadne tričká a džínsy.

Pin tiež poukazuje aj na to, že jedinou ďalšou položkou, ktorú muži tradične používajú na prezentáciu, je auto. Ale honosné auto je stále menej populárne. Autá sú nielen veľké, drahé, nešetrné k životnému prostrediu, ale ohrozujú zdravie a život majiteľa. Okrem toho si vyžadujú neustále nákladnú údržbu a musíte ich nehať v garáži, takže vlastne netvoria bezprostrednú súčasť vašej osobnosti.

Hodinky môžeme prirovnať k Porsche, ktoré si môžete zobrať napríklad na stretnutie a mať ho vlastne stále pri sebe. Navyše tým nikoho neohrozujete na zdraví, ani na živote.

Aby ste mohli plne využiť všetko, čo hodinky poskytujú, hodinársky priemysel urobil tri veci:

  1. pri tvorbe svojich výrobkov použil najvvyspelejšie technológie
  2. na trh uvádza stále nové modely
  3. vynaložil nemalé finančné prostriedky na to, aby čo najobjektívnejšie a vo veľkom rozsahu informoval verejnosť.

Dôležitým aspektom, na základe ktorého si väčšina mužov vyberá hodinky, je ich technická vyspelosť, úroveň remeselného vypracovania a s tým spojené množstvo funkcií. Ak hodinky spĺňajú požadované technické parametre, následne sú na výrobok kladené rovnako vysoké požiadavky týkajúce sa dizajnu. Od toho sa samozrejme odvíja i cena výrobku. Najzložitejšie hodinky na svete Patek Philippe, z limitovanej edície Calibre 89, majú 33 funkcií vrátane označovania času východu a západu slnka, čo naznačuje prestupné roky, poskytujú dátum Veľkej noci, dokonca fungujú ako teplomer. Skladajú sa z 1278 dielov. Jeden kus predaný v aukcii v roku 2004 stál viac ako 5 mil. $.

Vďaka technickému pokroku sú spoločnosti schopné uvádzať na trh inovované výrobky s rastúcou frekvenciou. Najznámejšie značky predstavia nový model minimálne raz za rok. Svoje novinky uvádzajú zvyčajne na každoročných prehliadkach tohto odvetvia, BASELWORLD, kde svoje výrobky predvádzajú v luxusne zariadených stánkoch vo všetkých priestoroch trojpodlažnej budovy.

Pár skvelých hodiniek s viacerými funkciami ako budík stopky alebo podobne

Ako sa správa trh s hodinkymi v súčasnosti

Veľkí hráči v tomto odvetví investujú 10 až 25% svojich príjmov do reklamy a marketingu. Milióny idú na nákup stránok v časopisoch, ktoré majú vplyv na ich cieľový trh. Ďalšie milióny sú vyhradené na sponzorovanie športových tímov alebo hráčov, ktorým požičiavajú svoje značky. Časopisy na tejto spolupráci profitujú. Napríklad príjem z reklamy na hodinky tvorí asi 18% z celkových reklamných príjmov časopisu určeného pre mužov, ktorí môžu utrácať na luxus.

Obdobie hospodárskej recesie postihuje hodinársky priemysel rovnako, ako ostatné odvetvia. Nebolo tomu inak ani počas poslednej, na prelome 1. a 2. dekády 21. storočia. Hodnota vývozu švajčiarskych hodiniek klesla v priemere o 22,7% ročne. Vo Veľkej Británii bola trocha iná situácia. Oslabenie libry spôsobilo, že veľa návštevníkov prišlo do tejto krajiny špeciálne na nákup hodiniek a šperkov a tým zachránili britský trh pred tým,aby predaj klesol podľa prognóz až o 30%.

Hospodársky úpadok býva spravidla sprevádzaný infláciou, čiže znehodnocovaním peňažnej hotovosti. Preto muži disponujúci takýmto majetkom zvažovali investície, ktoré by znamenali pre nich čo najmenšie straty. Kúpu luxusných hodiniek považovali mnohí za dobré rozhodnutie. Týkalo sa to predovšetkým najdrahších kusov z obmedzených edícií. Tieto časom nielenže nestrácali na cene, ale naopak, ich cena sa zvyšovala. Zvyšovala sa totiž ich zberateľská hodnota a o niekoľko generácií neskôr mohli byť zhodnotené aj z historického hľadiska. Takúto investíciu je však treba dôkladne zvážiť z viacerých uhlov pohľadu.

Faktom však zostáva, že aukčný predaj hodiniek dáva dôvody na optimizmus. Kupujúci musia uznať, že hodnota predávaných hodiniek má stále stúpajúcu tendenciu. Z toho jednoznačne vyplýva, že kvalitné hodinky sú bezpečným útočiskom pre ich hotovosť. Jedeny hodinky, Patek Philippe Henry Graves Supercomplication z roku 1930, sa predali pred necelými dvadsiatimi rokmi za rekordnú cenu 11,5 miliónov dolárov.

Peniaze nie sú všetko

Nie je to však len o peniazoch, ale aj o potešení seba samého. Vlastniť pätoro značkových hodiniek, ako sú napríklad Jaeger LeCoultre Reverso, Vintage 1960 Rolex Submariner, Tag Heuer Carrera, manometre Giuliano Mazzuoli a Swatch, musí v ich majiteľovi vyvolávať mimoriadne dobrý pocit a spôsobovať nefalšovanú radosť. Či sa vám to páči, alebo nie, model ktorý nosíte niečo o vás vypovedá a nemusí to byť nevyhnutne len ich cena, ktorá touto výpovednou hodnotou disponuje. Príkladom sú Obamove hodinky za 260 libier, pričom ich majiteľ je považovaný za prvého a najsilnejšieho muža sveta. Ďalším príkladom je majiteľ módneho impéria, miliardár Diego della Valle. Bez problémov nosí skromné športové, ale dokonale navrnuté, hodinky Swatch.

Či už stoja hodinky 50 alebo 5000 libier, pre mužov znamenajú to, čo pre niektoré ženy môžu znamenať šperky, alebo značkové oblečenie, či doplnky. A to, samozrejme, je pre hodinársky priemysal potešujúca správa.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *